Taiji Shenti School vzw 太极身体学校
HOME   TAIJI QIGONG DE SCHOOL INFORMATIE LEDEN LINKS CONTACT

 

Taiji  

 

 

 

De term Taiji   

Historiek Taiji   

Yang   

Leden vertellen   

Gezondheid   

Begrippen   

 

 

Gezondheid  

 

 

Taiji Quan is een ontspannende vorm van lichaamsbeweging waarbij de

langzame, gelijkmatige bewegingen worden gecoördineerd met de ademhaling,

terwijl bewegingen worden geleid door een rustige geest. Dit heeft op zowel

de geestelijke als lichamelijke gezondheid een weldadige uitwerking.

Taiji Quan beoefenen is bevorderlijk voor het verlagen van te hoge bloeddruk, het

soepel maken van bloedvaten en het reguleren van de bloedsomloop.

Het is daarom niet verrassend dat vele mensen met uiteenlopende aandoeningen

een opmerkelijke verbetering in het hun gezondheidstoestand konden vaststellen

nadat zij met Taiji Quan waren begonnen.

 

Een juiste houding



Gezondheid begint bij een juiste houding



Wanneer ons lichaam in lijn staat met zwaartekracht en onze bewegingen gelinkt

zijn aan ons lichaamsmechanisme, dan pas kunnen we spreken over ‘in harmonie

zijn’ met de natuur.
Een slechte lichaamshouding kan invloed en gevolgen hebben op zowel onze

innerlijke organen als onze emotionele geestestoestand.

 

In de Chinese cultuur worden mensen als een éénheid bekeken. Een persoon z’n

lichaam, structuur en houding, de manier waarop hij beweegt, wat hij denkt, waar

hij om geeft, zijn persoonlijkheid, zijn kijk op het leven en zijn relaties naar

andere mensen toe. Dit alles vormt samen één geheel en wordt aanzien als de ‘kern’

van een individu. De kern komt overeen met de éénheid van het lichaam, gedachte

en geest. Al deze aspecten hangen samen en het ene kan niet veranderen

zonder invloed te hebben op het andere.

 

Het gehele Taiji bewegen berust erop om ons lichaamsmechanisme op een zo

efficiënt mogelijke manier te laten werken. Sierlijk, energiek en licht. Een minimum

aan inspanning om een maximum aan resultaat te bereiken.

Bij het lopen van Taiji vormen, welke traag en sierlijk moeten gebeuren, is het

de bedoeling zichzelf erg bewust te zijn van elke beweging en hoe deze verloopt.

Een begrip over hoe je lichaam functioneert in combinatie met een

gecoördineerde ademhaling en je aandacht volledig gericht op je innerlijke bewustzijn.

Dit proces heeft als bedoeling lichaam en geest op elkaar af te stemmen.

 

 

Ademhaling



Qi daalt



‘Wanneer we inademen zakt de lucht in onze longen, waarbij qi stijgt.

Bij uitademing stijgt lucht uit onze longen, waarbij qi daalt.’

 

Bij een diepe buikademhaling zullen wij rustiger en trager gaan bewegen. Voor

vele beginners zal het vaak moeilijk zijn om ademhaling juist te combineren met

de bewegingen, daarom is het aangeraden dit regelmatig in te oefenen, beginnende

bij de simpelere oefeningen.

 

Inademen is Yin (kracht opnemen), uitademen is Yang (kracht uitdrukken en vrijmaken).

 

 

Glimlach



Glimlachen bevrijdt



Glimlachen in de Taiji beoefening drukt een gevoel van verbondenheid uit met het heelal. Glimlachen helpt je ook om jezelf te bevrijden van spanning – het soort spanning dat je voelt wanneer je van angst niet kan spreken. Als spieren loskomen van de botten, kan Qi weer stromen.

 

Copyright © 2015 Taiji Shenti School vzw.